Wanaka en Cardrona Valley - Reisverslag uit Cardrona, Nieuw Zeeland van Heleen Molijn-Brugman - WaarBenJij.nu Wanaka en Cardrona Valley - Reisverslag uit Cardrona, Nieuw Zeeland van Heleen Molijn-Brugman - WaarBenJij.nu

Wanaka en Cardrona Valley

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Heleen

22 November 2012 | Nieuw Zeeland, Cardrona

Wanaka, Cardrona, helivlucht 21-11-2012
We vertrekken uit Haast en hebben super weer. Een strakblauwe lucht omringt de bergen.
Een gelukzalig moment overkomt je als je om je heen kijkt, met schitterend weer dus, en we voor de zoveelste keer tegen elkaar zeggen: “Wat heeft dit land veel mooie ongerepte natuur”.
En roepen voor de zoveelste keer: “Ieder krijgt wat ie verdient”. Op mindere (regenachtige)momenten houden we gewoon onze mond! Haha…
We passeren de Haast pas en die valt ons 100% mee wat betreft de haarspeldbochten en de hellingsgraad. We zijn er snel overheen en gaan vlotjes de NZ Alpen door. Er zijn talloze stopmomenten met mooie wandel routes, we rijden de meeste voorbij. Behalve bij de Blue Pools. Het is de moeite waard, na een relatief korte wandeling komen we bij een brede rivierbedding waar diverse rivieren van de bergen samenkomen. Er zijn een paar loopbruggen gemaakt en vanaf deze brug kun je zo in het ijsblauwe water kijken. De kleur is zo intens blauw en helder haast onwerkelijk, de kleur blauw komt door het smeltwater van de sneeuw op de omliggende bergen.
Verder op de route verschijnt aan onze rechter hand het Lake Wanaka genoemd naar de stad Wanaka aan de voet van het meer. Wanaka is een wintersport plaats en je waant je een moment in Oostenrijk. Onze bestemming is nog 21km verder via een prachtige weg en landschap tussen de bergen door en onderweg komen we de restanten van de tijd dat er goud werd gevonden tegen, het valt ons op dat men hier niet in het wilde weg heeft gegraven naar goud maar alles heel beheerst en netjes achtergelaten. Vlak voor onze bestemming stoppen we bij Hotel Cardrona om te lunchen. Dit hotel is het centrum geweest voor de gouddelvers en naast het hotel staat nog een goed bewaard gebleven gouddelvers woning. Na de lunch naar ons hotel dat een paar honderd meter verder ligt het Benbrae Valley Resort. Een tamelijk nieuw resort met een Jacuzzi zonder bubbels maar hele aardige mensen en Heineken bier.
Onderweg hebben we op internet iets gelezen over tochten op Aploosa paarden door de Cardrona Valley en zijn op zoek gegaan naar de manege die onze Tom al na 1,5km had gevonden. De eigenaresse Debby was niet aanwezig maar de verhuurder van de stal wel en die beloofde ons dat Debby contact met ons zou opnemen en zo geschiedde. De volgende morgen om 9.45u meldden wij ons bij Debby en maakten kennis met nog een US dame die 5 jaar werkzaam was als wetenschapper op de Zuidpool en van daaruit regelmatig een reisje naar NZ maakt. Ze was er nu klaar mee en op weg naar New York om weer werk te zoeken tussen de mensen.
Als de paarden zijn gezadeld begint een tocht die eerst de berg opgaat richting de sneeuwgrens door een werkelijk prachtig ongeremd natuurgebied met konijnen en roofvogels, gelukkig zijn de paarden gewend om door dit terrein, bezaait met stenen en konijnenholen, te lopen. Het was 30 jaar geleden dat ik op een paard had gezeten en kon niet vermoeden dat ik dezelfde middag al bijna niet meer kon lopen van de spierpijn. Het was de pijn meer dan waard.
Na het paardrijden zijn we naar Queenstown gegaan om te kijken waar het vliegveld is omdat Wilhelm en Kara zondag daar opgehaald moeten worden en Heleen heeft voor mij een helikopter vlucht geboekt die ook van dat vliegveld vertrekt. We moeten een afspraak maken om de voucher te verzilveren.
Na wat zoeken eindelijk het kantoor gevonden en de man gesproken die daar de leiding heeft.
Hij vertelde dat er om 16.00u vandaag nog een vlucht is die niet vol geboekt is dus besluiten we om die vlucht te nemen mede gezien de slechter wordende weersomstandigheden die in het weekend worden verwacht. Als wij ons om 16.00u weer melden stelt de man voor dat Heleen ook mee mag omdat er een plaats over is en ze hoeft daar niet voor te betalen! De lucht in voor een adembenemend uitzicht over het meer en dan omhoog tegen de bergwand.
Het is prachtig weer om te vliegen, een glasheldere lucht . Na ongeveer 10 minuten land de heli op een bergtop en stappen we uit om te genieten van het waanzinnig mooie uitzicht over de bergen en de stad Queenstown. De piloot is een getrainde marketingman want hij weet precies de plekken waar we moeten staan voor de foto’s die hij van ons maakt en heeft de heli in de achtergrond.
Kortom een dag om nooit meer te vergeten en waarbij de zadelpijn in het niets verdwijnt.
Vroeg naar bed, want morgen een aardige rit gedeeltelijk door de bergen naar Te Anau voor 2 nachten om een tocht te maken door Fiordland. We hebben gekozen voor de Doubtfull Sounds. Dit schijnen de mooiste fjorden te zijn. We worden om 07.00 uur opgepikt door een bus en zijn de hele dag onder de pannen. Maar weer vroeg naar bed….
Cheers!

• 22 November 2012 - 09:27

Flo:

Helicopter??? Denken jullie een beetje aan de erfenis?

• 22 November 2012 - 11:19

Arne:

@Flo; Geen zorgen het is een icebreaker

• 22 November 2012 - 11:23

@Paulenheleen; Ziet er weer fantastisch uit!!!!!

• 22 November 2012 - 13:36

Janny:

Heleen op het paard van PIPI. Helicopter dat is kicken Wauw!!!!!!!!!!!!