Fiji; Viti Levu - Reisverslag uit Viti Levu, Fiji van Heleen Molijn-Brugman - WaarBenJij.nu Fiji; Viti Levu - Reisverslag uit Viti Levu, Fiji van Heleen Molijn-Brugman - WaarBenJij.nu

Fiji; Viti Levu

Blijf op de hoogte en volg Heleen

30 November 2012 | Fiji, Viti Levu

Zouden vanmiddag in Fiji landen. In Auckland moesten we overstappen om met Air Pacific naar Nadi te vliegen....
Je raad het al, de vlucht is gecancelled!
Zijn in een hotel ondergebracht en morgenochtend vroeg lukt het hopenlijk wel om naar Fiji te vliegen. Balen...30-11-2012
We hebben Nieuw Zeeland verruild met het tropische Fiji en dat is ook weer heerlijk, hoewel, na een regenachtig begin in Fiji, het hield niet meer op met regenen, hebben we het nu droog. Het is uiteindelijk gewoon regenseizoen hier….
De zon doet verwoede pogingen door het wolkendek heen te breken en zo nu en dan zien we hem dan ook. Heerlijk!
Op Fiji is het op de dag meestal tussen de 26 en 30 graden op de dag, dus de temperatuur is prima.
Het warme welkom op Fiji is fantastisch, de Bula-Bula’s vliegen je om de oren. Het woord Bula betekend, “welcome”, “Hello”, “ Peace”. Iedereen is even vriendelijk en belangstellend.
De leefstijl van de Fiji bevolking is eenvoudig, relaxed en onbezorgd.
Door de vrij lange autorit naar ons resort hebben we wel gezien dat er hier en daar wel op heel erge primitieve manier geleefd wordt. Het merendeel van de bevolking is erg arm.
In ons hotel is er dan ook veel personeel aanwezig die je ook in verschillende functies terugziet. S’morgens in de bediening bij het ontbijt en s’ avonds weer in het animatieteam.
Na een lange goede nacht zijn weer helemaal boven Jan en na het ontbijt heb ik m’n snorkelset maar weer eens te voorschijn gehaald. De temperatuur van het water is tussen de 26 en 28 graden, schat ik. Bijzonder, je loopt je huisje uit en binnen de 30 meter zwem je tussen de meest prachtige vissen.
In Cairns, bij het Great Barrier Reef moesten we voor dit uitzicht bijna 2 uur varen! Nee, dit is werkelijk subliem. Heb denk ik wel 20 soorten vissen gezien in allerlei kleuren en grootte. Moest weer aan Reens denken….Ook prachtige blauwe zeesterren, te gek.
Nu, het is 15.30 uur, is het eb en is het lastig om te snorkelen. Misschien aan het eind van de dag en anders morgen weer. Paul gaat misschien ook mee, heb hem overgehaald met m’n enthousiaste verhalen. Ligt nu in de hangmat moed te verzamelen, denk ik..
Zijn ook aan het kijken om een dagtripje te boeken, zijn er nog niet helemaal uit.
Wordt vervolgd

Maandag 3 december is het Babadag, even uitleggen, we werden opgehaald door een chauffeur die Baba heet en die overenthousiast kan vertellen over de ongekende aantrekkelijke mogelijkheden om met hem de mooiste plekjes van Fiji te gaan bekijken.
Alles kan als we maar rechtstreeks zijn nummer bellen dat we op een papiertje in de hand gedrukt kregen en vooral niet via de officiële kanalen want dat is immers stukken duurder.
We hebben hem uitgelegd dat we eigenlijk voor onze rust op Fiji zijn maar dat we ook best wel iets willen zien van het eiland maar niet eerder dan maandag.
De volgende morgen om 11.00u gaan we een paar dingen ondernemen: We willen naar de Arts&Graft shop die op weg van het vliegveld hadden gezien en we moeten naar een flappentap, er staan geen vogels op het geld en toch vliegt het uit je zak. De flappentap staat in de stad Sigatoga ongeveer 30 minuten rijden van ons resort .
Maandagmorgen 11.00 u scherp lopen we naar buiten maar zien geen Baba! Wel komt er van de overkant een man naar ons toe met de vraag of wij voor Baba kwamen. Jaha, riepen wij,maar waar is hij dan? De man vertelde dat Baba vandaag niet kon en hem heeft gevraagd zijn rol over te nemen, zijn naam is Uma. Deel 1 van de reis was de Arts&Graft shop die van alles te bieden heeft op folkloristiesch Fijiaans gebied. Met de inkopen vervolgens de auto in en de reis naar een flappentap ingezet, onderweg duwt hij een folder in onze hand van een boottocht over de rivier om op de beste wijze de bevolking te leren kennen. De prijs natuurlijk nergens zo goedkoop als bij hem en hij zou direct al kunnen reserveren waarop wij riepen dat we eerst de andere dingen wilden doen en dan gingen nadenken over zijn aanbod. In Sigatoka was inderdaad een werkende flappentap en dat probleem was opgelost. Bij het binnenrijden van de stad zagen we direct al dat een uur meer dan genoeg moest zijn om de stad en zijn bezienswaardigheden van binnen en van buiten te leren kennen dus spraken we met Uma af om ons een uur later weer op te halen.
Precies op tijd stapten we weer in zijn auto om de reis terug naar het hotel te beginnen, natuurlijk ontkwamen we er niet aan om via de mooie wegen de route doen. Hoogtepunt van de route was een bezoek aan het adres van zijn broer die een enorme villa heeft op het eiland en die door Uma wordt beheert. De villa is
te huur en door een spraakverwarring dacht Uma dat wij met de Kerst weer terug zouden komen en dan moesten wij de villa van zijn broer huren voor een bedrag wat heeeeel erg goedkoop was.
Uiteindelijk thuis gekomen en de prijs betaald die we met Baba hadden afgesproken.

• 29 November 2012 - 19:46

Milou:

kunnen jullie raden waar ik me heel erg op verheug.....................

natuurlijk op dat julie terug komen op donderdag 6 december en we houden het allemaal bij hoor
    maar ik ga nu lekker slapen heel veel xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx uit nederland en natuurlijk ook heel heel veel xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx van milou ik ben heel erg moe
    weltrusten of zogenaamd goeiemorgen

• 30 November 2012 - 09:15

Janny:

Ik mag hopen voor jullie dat je vandaag in het paradijs aan komt.
    Groetjes de hondjes wij wel!!!!!!